ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Νέα από τον πλανήτη…planet.ellak.gr: Πώς να κάνετε ερωτήσεις στο φόρουμ, στο facebook και γενικά όπου ζητάτε βοήθεια

by: Ευστάθιος Ιωσηφίδης

Πώς μπορώ να κάνω μια καλή ερώτηση σε ένα φόρουμ;

Παλιότερα τα φόρουμ ήταν τόπος επίλυσης πολλών προβλημάτων των χρηστών. Με την έλευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι περισσότεροι ρωτούν σε ομάδες ειδικές για την εκάστοτε διανομή/πρόγραμμα, ώστε να έχουν γρηγορότερη απάντηση. Προσωπικά έχω λύσει αλλά μου έχουν λυθεί πολλές απορίες σε πολλά forum.
Ένα από τα αξιοσημείωτα forum είναι το Java Ranch. (http://www.coderanch.com/how-to/java/HowToAskQuestionsOnJavaRanch)

Γιατί σας αναφέρω το συγκεκριμένο forum; Επειδή έχουν μια καλή παράδοση να κάνουν καλή ερώτηση.

Το να περιγράψει κανείς επακριβώς το πρόβλημα που αντιμετωπίζει, φαίνεται να είναι κάτι που απουσιάζει σε πολλά forum. Όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Βέβαια από την άλλη, υπάρχει η άποψη ότι «αν γνώριζα πως να κάνω μια αναλυτική ερώτηση, θα μπορούσα να βρώ και την λύση από μόνος μου». Δεν είναι ακριβώς έτσι. Θα μοιραστώ έναν μικρό οδηγό σχετικά με τον τρόπο υποβολής ερωτήσεων σε ένα forum που θα βοηθήσουν τους πεπειραμένους να σας δώσουν μια άμεση και γρήγορη απάντηση.

Η υποβολή ερωτήσεων γενικά είναι «τέχνη». Η ποιότητα των απαντήσεων εξαρτάται πολύ από την «ποιότητα» της ερώτησης. Όταν δεν λάβετε την απάντηση που θέλετε, θα πρέπει πάντα να αναρωτιέστε «μήπως θα μπορούσα να βελτιώσω την ερώτηση;».

Ο πρώτος κανόνας για να λάβετε μια καλή απάντηση είναι

«Δείξτε κάποια προσπάθεια»

Να θυμάστε ότι τα μέλη του forum δεν πληρώνονται για να απαντήσουν στις ερωτήσεις σας. Θα αφιερώσουν το χρόνο τους σε εσάς, οπότε βεβαιωθείτε ότι έχετε καταβάλει τουλάχιστον τόση προσπάθεια στην ερώτηση όσο περιμένετε να σας δώσουν τα μέλη που θα ασχοληθούν. Μην υποθέτετε ότι ο χρόνος των άλλων ανθρώπων είναι λιγότερο πολύτιμος από τον δικό σας που έχετε τη δυνατότητα να κάνετε «τηλεγραφικές» ερωτήσεις ώστε να «κερδίσετε» χρόνο – πράγμα που αναγκάζει τα μέλη του forum να χρειαστεί σπαταλήσουν χρόνο για να καταλάβουν τι ζητάτε.

«Να είστε ακριβής»

Εάν λάβατε ένα μήνυμα σφάλματος, δημοσιεύστε το πλήρες μήνυμα σφάλματος. Η παράφραση δεν βοηθά πολύ, ειδικά στις περιπτώσεις όπου το μήνυμα δίνει λεπτομέρειες που δεν ξέρετε πώς να ερμηνεύονται, αλλά είναι πολύτιμες πληροφορίες για τους άλλους.

«Πρώτα αναζήτηση»

Χρησιμοποιήστε το πεδίο αναζήτησης στο forum. Χρησιμοποιήστε το Google. Πείτε τι έχετε αναζητήσει και ίσως να σας δωθεί μια υπόδειξη για το τι να αναζητήσετε. Προσωπικά μισώ όταν μπορείτε να κάνετε αντιγραφή της απλής ερώτηση του θέματος που γράψατε στην ανάρτησή σας στο forum, και επικόληση στο Google και να λάβετε 10-15 καλές απαντήσεις. (Και ναι, ακόμη και αν χρησιμοποιήσετε παράθυρο ανώνυμης περιήγησης του Chrome). Μην προσβληθείτε εάν κάποιος δημοσιεύσει έναν σύνδεσμο https://lmgtfy.com.

«Ηρεμήστε»

Λοιπόν, βιάζεστε να λύσετε ένα πρόβλημα. Δεν βοηθά να γράψετε ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ. Δεν βοηθά να γράψετε ΕΠΕΙΓΟΝ και ASAP (το γρηγορότερο δυνατό). Σε κανέναν δεν αρέσει όταν προσπαθείτε να του μεταφέρετε το άγχος σας. Αποκτήστε μια Rubber Duck. Είναι εκπληκτικό πόσο καλό είναι το Rubber Duck που λύνει προβλήματα. (Ψάξτε στο Google για Rubber Duck Debugging). Εάν είναι πραγματικά επείγουσα ερώτηση και κάποιος την δει μια ημέρα μετά την ανάρτησή της, νομίζω γενικά ότι θα λάβετε την απάντηση αργοπορημένα ούτως ή άλλως.

«Κάντε υπομονή»

Μην πηγαίνετε στην ανάρτησή σας στην κορυφή γράφοντας «Κάποιος;». Οι 24 ώρες δεν είναι πολύς χρόνος για να περιμένετε μια απάντηση. Ενώ περιμένετε, θα μπορούσατε να «Δείξετε κάποια προσπάθεια». Είναι εντάξει να γράψετε μια απάντηση στην ανάρτησή σας εάν έχετε νέες πληροφορίες όπως «Βρήκα αυτό το άρθρο, αλλά μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει τι εννοούν με το Χ;».

«Γράψτε στο θέμα μια πρόταση που να βγάζει νόημα»

Αυτό έχει να κάνει πολύ με το «Έκανα μια προσπάθεια». Αυτός είναι ο τρόπος διαφήμισης της ερώτησής σας. Το «REACT ΠΡΟΒΛΗΜΑ» δεν είναι καλό θέμα. «Πού μπορώ να βρω εγχειρίδια για React;» είναι καλύτερο. Οι λάτρεις του φόρουμ αγαπούν μια πρόκληση, οπότε βεβαιωθείτε ότι το θέμα σας είναι «δύσκολο».

«Πείτε τις λεπτομέρειες»

Θέλουμε τις λεπτομέρειες, όλες τις λεπτομέρειες. Αν γράψετε ένα ξερό «Το πρόγραμμά μου εμφανίζει ένα σφάλμα» θα οδηγήσει στην ερώτηση «Ποιο σφάλμα;».
Αν πείτε «Το πρόγραμμά μου δίνει ένα NullPointerException στη γραμμή 13. Παρακάτω είναι ο κώδικας …» είναι πολύ καλύτερο.

Πρέπει να είστε σε θέση να περιγράψετε:

Λεπτομερής περιγραφή του προβλήματος

  • τι κάνατε
  • τι περιμένατε να συμβεί
  • γιατί περιμένατε να συμβεί
  • γιατί το χρειάζεστε για να συμβεί
  • αυτό που συνέβη στην πραγματικότητα και γιατί αυτό που συνέβη είναι πρόβλημα για εσάς

Μήνυμα λάθους

  • Ηλεκτρονικός υπολογιστής (χαρακτηρηστικά του, σε περίπτωση ερώτησης σχετικά με το λειτουργικό σύστυμα)
  • Αριθμοί έκδοσης των σχετικών βιβλιοθηκών, JDK, εργαλεία, λειτουργικό σύστημα κ.λπ.
  • Αποσπάσματα κώδικα
  • Ίχνος στοίβας
  • Τι άλλο δοκιμάσατε / τι λειτούργησε / τι δεν λειτούργησε

99 φορές στα 100, έχω λύσει προσωπικό πρόβλημα όταν έχω απαντήσει στις ερωτήσεις.

«Χρησιμοποιήστε ολόκληρες λέξεις με προτάσεις»

Αν προσπαθείτε να γράψετε κάτι τηλεγραφικά όπως γράφετε ένα SMS, κάντε το με τους φίλους σας αν θέλετε. Το ίδιο με τη χρήση του «h4x0r353». Χρησιμοποιώντας κανονικές προτάσεις και λέξεις, βοηθάτε και τις μηχανές αναζήτησης αλλά και γενικά τις αναζητήσεις άλλων χρηστών με το ίδιο πρόβλημα.

«Αναφέρετε τις πηγές σας»

Αν έχετε ψάξει για λύση, εκτελέσατε κάποιες εντολές και δεν είχατε αποτέλεσμα, μέσα στο σώμα της ανάρτησης, αναφέρετε ότι εκτέλεσα αυτές τις εντολές που βρήκα στην ανάρτηση σε αυτή τη διεύθυνση. Με αυτό τον τρόπο θα καταλάβουν πολλά, όσοι ασχοληθούν με το πρόβλημά σας.

«Δημοσιεύστε κείμενο και όχι στιγμιότυπα οθόνης»

Κατά την ανάρτηση κώδικα, μηνυμάτων μεταγλωττιστή ή πραγματικά οτιδήποτε στα φόρουμ, δημοσιεύστε κείμενο χρησιμοποιώντας ετικέτες κώδικα αντί για συνημμένα στιγμιότυπα οθόνης. Εναλλακτικά χρησιμοποιήστε μια υπηρεσία όπως το pastebin dot com.
Όταν αφορά κώδικα, τα στιγμυότυπα οθόνης απαιτούν από τους χρήστες να τα κατεβάσουν στους υπολογιστές του (κάτι που είναι απρόθυμοι να το κάνουν), να ψάχνουν στις μηχανές αναζήτησης με λέξεις κλειδιά του κώδικά σας και στην χειρότερη να πρέπει να δακτυλογραφήσουν τον κώδικά σας σε αρχείο για να δοκιμάσουν. Αυτό τους ωθεί στο να μην σας βοηθήσουν καθόλου.
Τα στιγμιότυπα οθόνης είναι συμπληρωματικά. Σε περιπτώσεις κώδικα, προσθέστε και το στιγμιότυπο οθόνης γιατί μπορεί να έχετε κάνει κάποιο ορθογραφικό λάθος που να φαίνεται και στην φωτογραφία. Τώρα εάν αφορά κάποιο πρόβλημα του λειτουργικού συστήματος και κάποιας συσκευής, και εδώ θα βοηθήσει πολύ η φωτογραφία αλλά εάν σας ζητήσουν να δώσετε το αποτέλεσμα μιας εντολής, αυτό σίγουρα πρέπει να είναι σε κείμενο.

«Πείτε ευχαριστώ»

Εάν λάβετε μια καλή απάντηση που σας βοήθησε, πείτε Ευχαριστώ. Με αυτόν τον τρόπο, αυτός που απαντά θα γνωρίζει ότι την επόμενη φορά που θα δημοσιεύσετε μια ερώτηση, θα εκτιμήσετε την προσπάθεια του, που τέθηκε στην απάντηση.

«Χρησιμοποιήστε το δικό σας όνομα»

Προτιμώ να απαντήσω σε μια ερώτηση του «Stathis Iosifidis» παρά στο «savra». Μου αρέσει να μιλάω σε ανθρώπους.

«Μην ουρλιάζετε»

Η χρήση κεφαλαίων γραμμάτων, ειδικά σε θέματα, συνήθως θεωρείται κάπως αγενής σύμφωνα με το netiquete.

«Δεν χρειάζεται να πείτε συγγνώμη»

Οι παραπάνω συμβουλές δεν είναι κανόνες, οπότε δεν χρειάζεται να ζητήσετε συγγνώμη εάν ξεχάσετε να τους ακολουθήσετε. Εάν κάποιος σας έδειξε κάποια από αυτές τις συμβουλές, το έκαναν επειδή θέλουν πραγματικά να σας δουν να λαμβάνετε την καλύτερη δυνατή βοήθεια με την ερώτησή σας. Η αλήθεια είναι ότι και εγώ δεν ακολουθώ όλους τους παραπάνω κανόνες όλη την ώρα.

EDIT: (Παραθέτω από το Facebook όπως σωστά επισήμανε η Ελένη Σακελλάρη)

«Διαβάζουμε ξανά το κείμενο της ερώτησης»

Είτε ρωτάμε, είτε απαντάμε, πριν πατήσουμε το send, ξαναδιαβάζουμε αυτό που γράψαμε. Γιατί;

  • α) μπορεί να το γράψαμε βιαστικά ή συγκεχυμένα όπως είναι στο μυαλό μας και να μην βγάζει νόημα αν το διαβάσει άλλος.
  • β) απευθυνόμαστε σε αγνώστους (με τους φίλους μας έχουμε άλλον κώδικα επικοινωνίας, μας ξέρουν. Πίσω από αυτό που τους γράφουμε βλέπουν ακόμα και τη γκριμάτσα μας ή ακούνε τη φωνή μας). Με τους αγνώστους είναι αλλιώς, οπότε καλό είναι να ξαναδιαβάσουμε τι γλώσσα, τόνο κλπ χρησιμοποιούμε.

Έτσι, ακόμα και για μια μικρή παραγραφούλα ακολουθούμε τον κανόνα της αρθρογραφίας: 40% σκέφτομαι – 20% γράφω – 40% ξαναδιαβάζω και διορθώνω.

Αφού λοιπόν διαβάσατε τα παραπάνω, καλό θα είναι να υποδείξετε σε κάποιον που δεν διατυπώνει καλά μια ερώτηση, να διαβάσει τις παραπάνω προτροπές ώστε να κάνει σωστά τις ερωτήσεις για να λαμβάνει σύντομα απαντήσεις.

Σχετικά με αυτό το θέμα μπορείτε να βρείτε στη πολλά στη διεύθυνση http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html.

Επίσης δείτε και το παραπλήσιο άρθρο:
6+1 λάθος διατυπώσεις σε ερωτήσεις αναζήτησης βοήθειας

Το παρόν άρθρο είναι αντεγραμμένο με λίγες τροποποιήσεις από το https://forums.adobe.com/thread/2332684 + δευτερεύουσες τροποποιήσεις.

Πηγη άρθρου: https://planet.ellak.gr/ https://eiosifidis.blogspot.com/

Leave a Comment