ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Νέα από τον πλανήτη… planet.ellak.gr: Automotive Grade Linux: Το Linux που «τρέχει» στα αυτοκίνητα Toyota, Ford, Mazda, Nissan, Honda, Mercedes, και πολλών άλλων

By Linux Insider

Ο πυρήνας Linux είναι πλέον παντού, ακόμα και στα αυτοκίνητά μας. Και είναι τόσο δημοφιλές στην αυτοκινητοβιομηχανία που οι μεγαλύτερες εταιρείες συνεργάζονται πλέον στην ανάπτυξη μιας ειδικής διανομής Linux για τις ανάγκες των μοντέλων τους. Μιλάμε για το project που λέγεται Automotive Grade Linux (AGL) και το οποίο έχει τεθεί φυσικά υπό την αιγίδα του Linux Foundation.

+Το AGL είναι λοιπόν ένα συνεταιριστικό project ανοικτού κώδικα στο οποίο συμμετέχουν αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και τεχνολογικές εταιρείες. Στόχος είναι να αναπτυχθεί μια πλήρης και ανοικτή πλατφόρμα, με πυρήνα Linux, η οποία θα γίνει το ντεφάκτο στάνταρ για το λειτουργικό σύστημα των αυτοκινήτων. Στην πλατφόρμα αυτή γίνεται προσπάθεια να ενταχθούν τα λογισμικά που ήδη έχουν αναπτυχθεί από άλλους (Tizen, GENIVI, WebOS, κλπ). Το όνομα της πλατφόρμας είναι Unified Code Base (UCB), και έχει φτάσει ήδη στην έκδοση 6.0, που λέγεται Funky Flounder, ενώ είμαστε στις RC της έκδοσης 7. Πρόκειται πρακτικά για μια διανομή Linux που έχει φτιαχτεί από το μηδέν από το AGL για να προσφέρει λύσεις infotainment και συνδεσιμότητας στα αυτοκίνητα του κάθε κατασκευαστή.

Για όσους δεν κατάλαβαν, πίσω από τις οθόνες με multimedia, bluetooth, Wifi κλπ που βλέπουμε στα αυτοκίνητα των τελευταίων ετών υπάρχει ένας υπολογιστής με ένα λειτουργικό σύστημα. Αυτό είναι το AGL Unified Code Base. Το ατού του είναι ότι προσφέρει μεγάλη παραμετροποίηση (ε, να μην είναι όλα ίδια!) και φυσικά δεν κοστίζει μια περιουσία – σκεφτείτε ότι αυτό το λειτουργικό μπαίνει σε εκατομμύρια μοντέλα. Καμιά αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα ήθελε να πληρώνει άδεια χρήσης σε τίποτα αμερικάνικες εταιρείες από το Redmond ή το Cupertino…

Από ότι φαίνεται το AGL έχει πετύχει ήδη το στόχο του να κάνει το UCB το στάνταρ της βιομηχανίας, αν κρίνουμε από το ποιες εταιρείες συμμετέχουν στο AGL. Έχουμε και λέμε: Audi, Ford, Honda, Mazda, Nissan, Mercedes, Suzuki, και φυσικά η μεγαλύτερη εταιρεία αυτοκινήτων του κόσμου, η ιαπωνική Toyota. Επίσης, συμμετέχουν εταιρείες τεχνολογίας όπως Amazon, Intel, PANASONIC, Nvidia, SONY,  Qualcomm, κα. Δείτε περισσότερα σε αυτήν την παρουσίαση του Linux Foundation.

Ο μόνος που λείπει είναι φυσικά η Tesla. Όχι γιατί δεν της αρέσει το Linux, βέβαια! Άλλωστε ΚΑΘΕ μοντέλο Tesla τρέχει Linux σε Nvidia Tegra. Απλά η εταιρεία του Elon Musk αναπτύσσει τη δική της «διανομή», και μάλιστα με δύο πυρήνες: έναν για την οθόνη Center Information Display (CID) και έναν για το Instrument Cluster (IC)…
Μάλιστα, η Tesla δεχόταν κριτική για το γεγονός ότι δεν τηρούσε τις άδειες χρήσης ανοικτού κώδικα, οπότε από τον Μάιο του 2018 άρχισε να δίνει τον κώδικα του Linux kernel της στο github.

Τα υποσυστήματα του AGL
Τα υποσυστήματα του AGL

To AGL δεν αρκείται στην επιτυχία του software (UCB), αλλά έχει εξαπλωθεί και σε άλλους τομείς όπως τηλεματική, όργανα ελέγχου, αναγνώριση φωνής (με τη συμμετοχή του Amazon Alexa), virtualization και heads-up-displays. Και φυσικά, ασχολείται και με το hardware, όπως είναι λογικό μια και μιλάμε για εξειδικευμένα πράγματα. Γι’ αυτό έχει συσταθεί ένα expert group μέσα στο AGL project από τις Mazda, Toyota, Suzuki και Honda με αντικείμενο τις προδιαγραφές και την αρχιτεκτονική του Reference Hardware – τα specs δημοσιεύθηκαν το 2017. Αυτή τη στιγμή το AGL υποστηρίζει Reference Boards (Reneses M3 , Intel Minnowboard Max , TI Vayu, QEMU) αλλά και Community Boards όπως το DragonBoard 410c και Raspberry 410c. Δείτε εδώ το υποστηριζόμενο υλικό και εδώ μια παρουσίαση για το που πάει το AGL με το reference hardware.

Με αυτά και με αυτά, δικαιώνεται εν μέρει ο Jonathan Schwartz, ο τελευταίος CEO της Sun, που προέβλεπε από το 2004 ότι σταδιακά τα αυτοκίνητα μας θα γίνουν πλατφόρμες λογισμικού που θα τρέχουν… Java. Δικαιώθηκε στο πρώτο, όμως τελικά δεν ήταν η Java αλλά το Linux που μπήκε σε όλα τα αυτοκίνητα…

Πως δοκιμάζουμε το UCB

Κι όμως γίνεται! Μπορούμε να κατεβάσουμε την τελευταία έκδοση του UCB από εδώ.
Υπάρχουν binaries για QEMU αλλά και για Raspberry Pi 3. Κατεβάζουμε το vmdk image (3.7GB – τρέχει και σε Virtualbox/VMWare) και happy hacking!

AGL στο Virtualbox

Αν σας ενδιαφέρει η υπόθεση Linux στα αυτοκίνητα, δείτε περισσότερα στο https://www.automotivelinux.org

 

Πηγή άρθρου: https://planet.ellak.gr/   https://www.linuxinsider.gr

 

Leave a Comment